תפריט סגור

מדיה אריאל – רמה 1 שיעור 1

שיעור 1 (זוגות)

*המערך הינו סדר לימוד מומלץ. לא חובה ללמד באותו הסדר אבל כן חובה להעביר את כל התוכן בצורה כזו או אחרת. 

**לא בכל תרגיל כתוב בדיוק איך ללמד אבל כן יהיה כתוב התוכן שצריך להעביר, אופן ההעברה שלו נתון לשיקולו של המדריך.

***כשכתוב בנים/בנות: זהו הסבר על הצעדים לפי הביטים, 1- 2- 3_5- 6- 7, ניתן להיעזר בהסבר זה לשירת תרגול.

חלק א' (15 דק')

  • פתיחה- 

"שלום אני _____ ואני הולך/ת ללמד אתכם את הבסיס של הסלסה הקובנית."

"הרמה הזאת מורכבת משני סוגים של שיעורים שכל אחד מהם צריך לעשות לפחות פעמיים! (בסך הכל צריך להיות ברמה הזאת במשך חודש)."

"בשיעור הזה אנחנו נלמד את צעדי הבסיס ואחרי זה את הבסיס של הריקוד הזוגי."

(לא חייבים להתנסח בדיוק ככה)

*אופציונלי לתת איזשהו תיאום ציפיות כמו לבקש לא להתעסק בפלאפונים בזמן השיעור ולא לדבר בזמן הסבר כדי לא לפספס דגשים חשובים.

מכאן ממשיכים לצעדי הבסיס…

  • צעדים במקום (צעד בסיס ראשון)- 

בנות: ימין-שמאל-ימין_שמאל-ימין-שמאל, 

בנים: שמאל-ימין-שמאל_ימין-שמאל-ימין.

דגשים:

  • יש צעדים ולא רק תזוזה – הרמה מלאה של הרגל מהקרקע
  • העברת משקל (לא לדבר איתם על זה יותר מדי כי זה מורכב אבל אם יש זמן אז אפשר בפשטות)
  • אנשים שמוסיפים צעד "אקסטרא" ב4 וב8, ואז יש שיפט של כל הפאזה.
  • אינדיקציה למדריך: שיש דריכה מקצות האצבעות עד העקב תוך העברת משקל מלאה אל הרגל הדורכת (פעולה שמזכירה סחיטה). 

בנים מתחילים תמיד בשמאל ובנות תמיד בימין!

קצב: להסביר שהריקוד הוא על שמיניות שבהן רוקדים על ה 1-2-3 וה- 5-6-7. על ה- 4 וה- 8 לא עושים צעד (אפשר להמחיש להם את זה תוך כדי צעדים במקום כשהם מוחאים כפיים לפני הקצב).

לתרגל עם הספירה והדגשים כ- 3 פעמים.

  • אחורה וקדימה (צעדים של גוואפאה)-

בנות ובנים: אחורה-במקום-לסגור_קדימה-במקום-לסגור (לפי הרגליים הנכונות).

דגשים: לא לשכוח לדרוך עד הסוף כשעושים צעד אחורה או קדימה (כדי לבדוק אם הם מעבירים משקל אחורה/קדימה אפשר לעצור אותם ב- 1 וב- 5 ולבדוק אם הם יכולים להרים את הרגל שנייה).

  • לא לשכוח לעשות את הצעד במקום ב2 וב6 (טעות נפוצה אצל גברים, לשים לב!).
  • ידיים מוחזקות בגובה המותן.
  • לתרגל עם הספירה והדגשים כ- 3 פעמים.
  • בקרוקס (צעד בסיס שלישי)-

בנות ובנים: צעד קטן אחורה עם הפנייה (פתיחה הצידה)-צעד גדול לכיוון שאליו פנינו-ולסגור_ צעד קטן אחורה עם הפנייה (פתיחה הצידה)- צעד גדול לכיוון שאליו פנינו-ולסגור (לפי הרגליים הנכונות).

שירת תרגול: לפתוח-קדימה-לסגור_לפתוח-קדימה-לסגור או קטן-גדול-לסגור_ קטן-גדול-לסגור. בהילוך איטי אפשר לומר "צעד קטן לסלסה צעד גדול לאנושות ולסגור".

זאת אומרת שב- 1 בנות פונות ימינה ובנים פונים שמאלה. ב- 5 בנות פונות שמאלה ובנים פונים ימינה.

דגשים: בצעד הגדול, פשוט עושים צעד רגיל קדימה (הדריכה היא מהעקב לאצבעות כמו בהליכה קדימה).

*אפשר ללמד יותר בהדרגה- תחילה בלי לציין את ההפנייה ואז בדגשים להסביר עליה, תלוי ברמת הקבוצה.

לתרגל עם הספירה והדגשים כ- 3 פעמים.

  • צעדים לצדדים (צעד בסיס רביעי)*-

*רק אם אתם מתקתקים את השיעור. עדיף לוותר ולהתחיל ללמד גוואפאה כדי להשאיר יותר זמן ללימוד אינשופלה.

בנות ובנים: הצידה-במקום-לסגור_ הצידה-במקום-לסגור.

דגשים: ממש להעביר את המשקל בכל פעם לצד אחר.

לתרגל עם הספירה והדגשים כ- 3 פעמים.

שיר תרגול ראשון

מתרגלים את שלושת צעדי הבסיס (4 במידה והספקתם גם את הרביעי), תוך הזנקה ב- 1 וביצוע ב- 1 הבא (להשתדל להיות מאד ברורים כדי שהתלמידים יצליחו להבין ולעקוב). 

רצוי להתחיל במעברים קלים (לאחר מספר שמיניות של אותו הצעד), כאשר לאט לאט רמת הקושי עולה והמעברים בין צעד לצעד מהירים יותר.

חלק ב' (15 דק')

  • גוואפאה (או בעיברית- "להשוויץ")-

מכיוון שהתלמידים כבר יודעים את הצעדים קדימה ואחורה נשאר רק להסביר להם איך להחזיק את היד של הבחורה (לכל מדריך יש את האחיזה שלו, המלצת הכותבת- הגבר ממגנט את היד שלו לשורש כף היד/גב היד של הבחורה והבחורה מתמגנטת חזרה), איך לא לדרוך עליה (בנים עושים צעד קצת הצידה במקום ישר קדימה) ולתת כיף ב- 5 יחד עם קצת קונטרה (אפשר להשתמש במושג הישענות כי הם עדיין לא יודעים מה זה קונטרה, אם כי זה משתמע מהמילה).

לתרגל עם הספירה והדגשים לפחות 3 פעמים.

*מרגע זה ואילך, מבחינת המדריך, אפשר לצאת לכל תרגיל סלסה מגוואפאה.

**אם מספיקים (רצוי) ללמד גוואפאה בחלק א' ואז אפשר לחזור עליה בתחילת חלק ב' ולתרגל.

  • קונטרה/מתח (הובלה ומובלות בסיסיים)-

הסבר "מה זה קונטרה?": להתחלק לזוגות ולהצמיד ידיים אחד לשני. להישען אחד אל השני תוך שמירה על "שריר הדבליו" (90 מעלות במרפק). לאחר מכן בנים מעבירים את הכפות הידיים אל גב היד של הבנות ובני הזוג נשענים אחורה תוך תמיכה אחד בשני (לשים לב שההישענות שלהם היא עם גב ישר ומאונך לרצפה). ההתנגדות שמרגישים בידיים זה קונטרה/מתח.

משחקי הובלה-מובלות באמצעות מסגרת: בנות צריכות לשמור את הגוף שלהן מול היד המובלת (ללכת אחרי היד) והבנים מובילים את הבנות ברחבה באמצעות היד שלהן. כל זאת תוך שמירה על "שריר הדבליו".

*בתרגיל זה, במידה ויש זמן, אפשר להיות יצירתיים ולהתחלף בתפקידים לאחר תרגול. זאת אומרת שהבנות יתנסו בלהוביל את הבנים והבנים יתנסו בלהיות מובלים.

  • אינשופלה-

*עדיף לא להגיד מה התרגום החופשי של השם…

היגיון: הבחורה עשתה סיבוב תוך כדי החלפת מקומות עם בן זוגה.

הסבר רעיוני: בנים מחזיקים עם יד שמאל שלהם את יד ימין של הבנות, מרימים אותה לגובה המצח, בודקים מה השעה (כדי שהבנים יסובבו את כף היד שלהם בתוך היד של הבחורה כדי שיעשו את ההחלפת אחיזה), בנים עוברים את הבנות משמאל, לצד השני, תוך כדי שהיד עוברת מעל הראש של הבנות (בצעדי פינגווין).

תרגול המשחק הזה 3-4 פעמים עם החלפת זוגות.

בנות: קטן אחורה-גדול קדימה-ולסגור_קטן אחורה-קדימה אל הגבר-ולסגור. 

בנים: קטן אחורה-גדול קדימה-ולסגור_קטן אחורה-קדימה אל הבחורה-ולסגור.

*אפשר בשלב זה או לסיים באחיזה פתוחה (כיוון שאחיזה סגורה עדיין לא נלמדה) או לסיים באחיזה סגורה (חפיפניקית, מה שהם מבינים ממשפט אחד קצר כאשר הם ילמדו זאת לפרטים בהמשך השיעור).

הובלה ומובלות: ב-1 מתח ביד, 2-3 הבחורה מסתובבת ב- 3 היד יורדת חזרה, ב- 5 מתח ביד, 6-7 התקרבות אחד לשניה.

דגשים: לשים לב לא לתפוס את היד של הבחורה, בתהליך הסיבוב, כי יש שם החלפת אחיזה. 

לתרגל 3-4 פעמים עם כל הטכניקה והדגשים.

שיר תרגול שני

מתרגלים גוואפאה ואינשופלה. 

*האינשופלה יכולה להיות ישר לגוואפאה חזרה או לאחיזה סגורה ואז מתרחקים לאחיזה פתוחה.

אפשר לקראת סוף השיר לעשות פחות גוואפאות בין אינשופלה לאינשופלה.

חלק ג' (15 דק')

  • אחיזה סגורה ומסגרת-

הסבר: בנים- יד ימין פרוסה על הגב העליון של הבנות, בין השכמות והבנות נשענות אליה, יד שמאל פתוחה עם האגודל למעלה. בנות- יד שמאל מונחת מעל ולאורך היד של הבנים עד הכתף (מקסימום נקודות מגע בין הידיים), יד ימין נחה על היד של הבנים והבנים "עוטפים" את היד של הבנות (יש מגע כף יד לכף יד).

לאחר ההסבר רצוי לעבור זוג זוג ולבדוק שהאחיזה שלהם נכונה. 

יש אפשרות לבחורה להרחיק את הגבר בעזרת האגודל שעל הכתף שלו במידה והוא קרוב לה מידי.

הסבר על מסגרת: האחיזה הסגורה יוצרת מסגרת מאד ברורה שצריך לשמור עליה ולא לשבור אותה (יש כאן מקום להדגים מה זה לשבור מסגרת). 

משחק הובלה (אופציונלי): לתת לבנים להוביל את הבנות קדימה ואחורה על מנת להרגיש את המסגרת. במצב מתקדם יותר אפשר שהבנים יפתחו את היד שעל גב הבנות (יעני יצרו 90 מעלות ביניהם לבנות) מה שאמור לגרום לבחורה ללכת אחורה תוך שהיא נצמדת ליד שעל הגב שלה.

דגשים: הבנות צריכות קצת להישען על היד שעל הגב שלהן ולשמור על "שריר הדבליו" ביד ימין שלהן, כדי שהן ירגישו את ההובלה.

*במידה והאינשופלה גלשה לחלק הזה של השיעור וקצרים בזמן אפשר לקצר ולתמצת חלק זה.

  • דילה קה נו (או בעיברית- "תגיד לה שלא")-

היגיון: בנות עוברות מצד אחד של הבנים לצד השני בצורה ריקודית (מאחיזה סגורה לפתוחה).

הסבר רעיוני: בנים מפנים ב- 3 לבנות מקום וב- 5 הן עוברות לצד השני.

לתרגל משחק זה 3-4 פעמים עם החלפת זוגות.

בנות: אחורה-במקום-לסגור_קדימה-קדימה-לסגור.

בנים: קדימה-הצידה-לפתוח_במקום-במקום-במקום.

שירת תרגול על הביטים 8-1-2-3_4-5-6-7: בנים-קדימה-הצידה-לפתוח_בנות-קדימה-קדימה-לסגור.

הובלה ומובלות: ב- 1 בנים עושים צעד קדימה תוך הישענות לכיוון הבנות (מה שגורם לבנות ללכת אחורה), ב- 3-4 נוצר מתח בגב של הבנות מה שגורם להן, ב- 5, ללכת קדימה לצד השני (מותח קפיץ בגב שלהן)- בנוסף, בשביל להרגיש את המתח בגב, בנות נשענות עם הטוסיק על רגל ימין כדי לא ללכת קדימה מוקדם מידי וכדי להרגיש את המתח שעל הגב.

דגשים: כאשר הבנות הולכות קדימה, הבנים לא מלווים עם היד על הגב אלא עוזבים את הגב של הבנות כשהן מתחילות ללכת.

אם הבנים לא עשו מתח ב- 3-4 בנות לא הולכות קדימה!

לשים לב שהבנות לא לוקחות את הרגל קדימה ב- 3 אלא סוגרות. ההליכה קדימה היא ב -5!

תרגול 3-4 פעמים.

לאחר מכן, להסביר ולתרגל אינשופלה לאחיזה סגורה ומשם דילה קה נו.

שיר תרגול שלישי

מתרגלים גוואפאה ואינשופלה עם דילה קה נו.

אפשר לקראת סוף השיר לעשות פחות גוואפאות בין אינשופלה לאינשופלה.

סיכום

חוזרים על כל התרגילים שנלמדו בשיעור: 3 צעדי הבסיס (4 במידה והיה זמן ללמד צעדים לצדדים), גוואפאה, אינשופלה, דילה קה נו.

לחזור ולהגיד שצריך לעשות את הרמה הזו לפחות חודש!

מסבירים על העקרונות של מדיה נוצ'ה ומה המשמעות שלהם:

1. מי שיודע מלמד את מי שלא יודע.

2. אם תעשו, יהיה / אם לא תעשו, לא יהיה.

הערות כלליות

  • ללמד תוך כדי תנועה! לא לחפור במילים, לא להעמיד את התלמידים יותר מכמה שניות של הסבר בלי לזוז!
  • לעשות מלא חילופים! את השיעור הזה לאו דווקא מלמדים ברואדה (כל מדריך ומה שנוח לו), אפשר גם בשורה של זוגות כשהבנים לכיוון אחד והבנות לכיוון השני, אבל כל הזמן להחליף בין הזוגות. התלמידים צריכים לעבור כמה שיותר בני זוג לריקוד כדי שיותר אסימונים יפלו בשיעור.
  • רצוי להיות ענייניים ואסרטיביים, בלי מילים מיותרות. לדבר קצר, ברור ולעניין.